معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مطرح كرد

فدراسیون های ورزشی می توانند گمشده های خویش را در مدارس پیدا كنند

فدراسیون های ورزشی می توانند گمشده های خویش را در مدارس پیدا كنند به گزارش اسب من معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه فدراسیون های ورزشی می توانند گمشده های خویش را در مدارس پیدا كنند، اظهار داشت: راهی در جهش ورزش كشور وجود ندارد مگر جدی گرفتن ورزش مدرسه ای.



به گزارش اسب من به نقل از مهر، قبل از ظهر امروز نشست خبری مسابقات ورزشی قهرمانی دانش آموزان با حضور مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش و مسئولان فدراسیون ورزش دانش آموزی برگزار گردید.
سی امین دوره مسابقات ورزشی قهرمانی دانش آموزان دختر و سی و ششمین دوره مسابقات ورزشی قهرمانی دانش آموزان پسر كشور با حضور بیشتر از ۱۰ هزار دانش آموز ورزشكار، از اول مرداد تا سی ام مرداد ماه به میزبانی ۵ استان گیلان، رامسر، اردبیل، اصفهان، سمنان و چهارمحال و بختیاری برگزار می گردد.
المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای با مشاركت ۴.۵ میلیون دانش آموز در سراسر كشور قبل از این برگزار شده بود و برگزیدگان آن در این مسابقات حضور دارند. معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش بیان كرد: این روزها تابستان شروع شده و ۱۴ میلیون دانش آموزان در دوران تعطیلات تابستانی خود به سر می برند و وزارت آموزش و پرورش تلاش دارد برای این تعداد دانش آموز در حوزه های مختلف، فعالیت های ویژه غنی سازی اوقات فراغت اجرا نماید كه یكی از آن بخش ها، معاونت تربیت بدنی و سلامت است. در حوزه برنامه های ورزشی در آموزش و پرورش آنچه بیشتر جمعیت دانش آموزی را به خود اختصاص می دهد، كانون های ورزشی درون مدرسه ای ما است. در مدارس ۴۵۰۰ كانون ورزشی درون مدرسه ای داریم كه ۲۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز را پوشش می دهند. ۱۴ هزار كانون ورزشی برون مدرسه ای داریم كه ۱۳ هزار و ۵۰ دانش آموز را پوشش می دهد. وی ادامه داد: در مسابقات دانش آموزی، رشد این مسابقات از منطقه به استان و به سطح كشور، بهانه ای است تا فعالیت های مدرسه ای از شدت بیشتری برخوردار شود. برای ما كماكان این اهمیت دارد كه چهار میلیون و ۵۰۰ دانش آموز در المپیادهای درون مدرسه ای ما شركت كرده اند و تركیب تیم های مدرسه ای را ساختند. در ادامه تیم های منطقه ای به استان آمدند و یك پالایش رخ داد. حمیدی خاطرنشان كرد: هم اكنون می توانیم بگوییم كه یك غربالگری یكپارچه در حوزه ورزش دانش آموزی در سطح كشور وجود دارد. هر چند نمی توانیم صد درصد بگوییم همه استعدادها در نظام غربالگری مورد توجه قرار می گیرند چون كه امكان دارد مدرسه ای در این المپیادها فعال نباشد اما حضور چهار میلیون و ۵۰۰ دانش آموز در این فعالیت نشان داده است اكثریتی در این برنامه ها حضور دارند كه استعدادهایشان را به رخ كشیده اند. معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینكه برای سال تحصیلی آتی، «مدرسه میزبان» را بعنوان میزبان بخش منطقه ای مسابقات در نظر گرفته اند، بیان كرد: تلاش ما این است كه طبق آموزه های سند تحول بنیادین كه مدرسه را كانون تحول محله می داند، ما هم در فعالیت های ورزشی، به همین سمت حركت نماییم. تا قبل از این انحرافی وجود داشت در خصوص اینكه فوق برنامه ها از مدرسه بیرون برود و ما تلاش داریم آنرا به مدرسه بازگردانیم. ما مایلیم تا با برگزاری مسابقات در مدرسه اولیا و دانش آموزان را در این فضای مهیج به مشاركت بگیریم. وی اظهار داشت: تلاش ما این است كه تبِ ورزش را در آموزش و پرورش بالا ببریم و از این طریق مدارس شادی داشته باشیم. از جانب دیگر، به نقطه ای برسیم كه مدرسه به مرحله ای از رشد برسد كه توان اجرای یك پروژه منطقه ای را داشته باشد. كار دیگری كه محور ما است، آماده سازی برای مهر پیش رو و شروع سال تحصیلی در حوزه تربیت بدنی مدارس است كه آموزش ۹۰ هزار معلم پایه را از سال قبل آغاز كردیم و ۴۰ ساعت تدریس درس تربیت بدنی را برای معلمان پایه های اول، دوم و سوم برگزار كردیم. مقرر است همین آموزش ها ادامه پیدا كند تا ۲۵۰ هزار معلم پایه، آموزش ببینند. فعالیت ۳۳ هزار دبیر تربیت بدنی در مدارس حمیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه هم اكنون ۳۳ هزار دبیر تربیت بدنی در آموزش و پرورش فعال می باشند كه بیشتر از ۶۰۰ دكترای تربیت بدنی در مدارس فعال می باشند، اضافه كرد: این معلمان محور فعالیت های دانش آموزی هستند. تلاش داریم در كنار این متخصصا توان و ظرفیت آموزگان پایه را هم بالا ببریم. جالب است بدانید كه آزمون علمی تخصصی كه مختص معلمان تربیت بدنی است و چندی قبل برگزار گردید ۹۲ معلم پایه هم در آن حضور پیدا كردند. ایشان در ادامه بیان كرد: امسال قریب به هزار مدیر مدرسه سرپرستی تیم هایشان را به عهده دارند و این یك استراتژی برای ماست كه به سمت داشتن مدیران ورزش خواه در مدارس پیش برویم. اگر مدیر مدرسه ورزش خواه باشد مشكلات آن مدرسه حل شده است. وی با اشاره به اینكه در سال تحصیلی پیش رو طرح غربالگری دانش آموزان از نظر چاقی و اضافه وزن صورت می گیرد، بیان كرد: در این طرح ما دانش آموزان را سه دسته می نماییم. كسانی كه در محدوده چاقی قرار دارند، كسانی كه در محدوده اضافه وزین هستند و كودكان با وزن نرمال. در هر سه حوزه ما پروتكل هایی را تهیه كرده ایم كه با كمك اولیا و مربیان مدارس اجرا می شود و یك میثاق نامه ای هم با دانش آموزان در این عرصه خواهیم بست تا در سایه یك مشاركت جمعی به سمت كاهش این معضل پیش برویم. معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش افزود: من سال قبل قول دادم كه ۳۸۰ كلاس درس تربیت بدنی در چارچوب سالن های ۲۰۰ تا ۲۵۰ متری در مدارس ایجاد نماییم كه بزودی ۱۸۰ سالن افتتاح می شود و باقی آن تا آخر سال افتتاح می شود. پیشبینی ما این است كه با به میدان آمدن ظرفیت خیرین ورزشكار و حمایت انجمن خیرین مدرسه ساز و آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس بتواینم در هر مدرسه ای كه ظرفیت ایجاد سالن ورزشی دارد، این كار را پیش ببریم. ایشان در ادامه با اشاره به این مورد كه هم اكنون برای تهیه وسایل ورزشی و ارسال آن به مدارس سراسر كشور در مهر پیش رو، ۲۳ میلیاردتومان اعتبار دپو شده است، بیان كرد: امیدواریم این اعتبار به ۴۰ تا ۴۵ میلیاردتومان برسد و كاروان وسایل ورزشی را به استان ها ارسال نماییم. ورزش مدرسه ای پایه است حمیدی در پاسخ به این پرسش كه آیا فدراسیون های ورزشی در این مسابقات شما را همراهی می كنند، اظهار داشت: در دنیا این نگرش وجود دارد كه ورزش مدرسه ای پایه است. هیچ نهادی این توانایی را ندارد كه ۱۴ میلیون دانش آموز را در ۱۲ سال در اختیار داشته باشد و اولیای آنها را هم و همینطور در روستاهای دور مدرسه و معلم داشته باشد. این یك ظرفیت طلایی است. باید نگرش تكیه به ورزش مدرسه ای شكل بگیرد تا نشاط و شادی را هم به مدارس بازگردانیم. ایشان در ادامه اظهار داشت: اگر امروز ما در والیبال می درخشیم در صورتی كه چند سال پیش آرزو داشتیم سه گیمه به تیم ژاپن نبازیم، به خاطر این است كه این رشته گمشده های خویش را در آموزش و پرورش پیدا كرد. تنها از این طریق است كه در ورزش های حرفه ای دارای یك جهش پایدار خواهیم بود. وقتی استعداد را از مدارس پیدا نماییم. الان هم هر فدراسیونی دنبال گمشده هایش بخواهد بگردد ما آمادگی همكاری داریم. هیچ راهی در جهش ورزش كشور وجود ندارد مگر اینكه ورزش مدرسه ای را جدی بگیریم. وی در پاسخ به پرسش مهر درباره بحث مدرسه -میزبان كه مقرر است كه به جای مناطق مدارس میزبان مسابقات منطقه ای ورزش دانش آموزی باشند و اینكه خیلی از مدارس ما فضای استاندارد ورزشی و حتی حیاط استانداردی ندارند و طبیعتاً معدود مدارسی می توانند در این میزبانی داوطلب شوند، اظهار داشت: ما هم معتقد هستیم در همه ۱۰۷ هزار مدرسه كشور این فضای استاندارد نیست اما ما باید به سمت تحول حركت نماییم و مسابقات را از سالن های بی مخاطب بیرون بیاوریم. تلاش می نماییم مدارسی كه قطب ورزش های خاصی هستند را شناسایی نماییم. ما ۷۵۰ منطقه آموزشی داریم و بالغ بر ۷۵۰ مدرسه دولتی داریم كه سالن ورزشی دارند. ما نمی توانیم همه مشكلات مدارس را یكباره حل نماییم اما به دنبال ارتقای مدارس هستیم. او در آخر اظهار داشت: ما امروز خطری را در بعضی رشته ها همچون رشته كشتی مشاهده می نماییم. این خطر را با مشاهده اینكه چه تعداد نوجوان در پشت صحنه این رشته المپیكی هستند، می توان حس كرد. استعداد در این عرصه كه فدراسیون بتواند به آن ببالد كم شده است. اما برخی رشته ها مثل تكواندو كه روی گسترش آن در نونهالان كار شد، ما شاهد درخشش هستیم. ما فضا را برای ورود فدراسیون و جذب استعدادها باز گذاشته ایم.


1398/05/01
17:24:24
5.0 / 5
4479
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , المپیك , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
asbeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اسب من محفوظ است

اسب من

همه چیز درمورد اسب و اسب سواری و سوارکاری