صحرایی خبر داد؛

کوشش برای تأسیس مدرسه ویژه دانش آموزان اوتیسم

کوشش برای تأسیس مدرسه ویژه دانش آموزان اوتیسم به گزارش اسب من، وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: برای نخستین بار رشته تربیت بدنی در مدارس استثنایی دانش آموز پذیرفت و وزارت ورزش تمرکز کرده تا در پارالمپیک و مسابقات پاراآسیایی از بین آنان قهرمانان ملی را شناسایی کند.



به گزارش اسب من به نقل از مهر، رضامراد صحرایی در ارتباط تصویری با دانش آموزان و معلمان که در آئین افتتاح همزمان ۶۷ کلاس درس ویژه دانش آموزان مدارس استثنایی رخ داد، با اشاره به این که یکی از افتخارات آموزش وپرورش در دولت مردمی سیزدهم، تحولات در رسیدگی به امور مربوط به دانش آموزان داری نیازهای ویژه است، اظهار داشت: خوشبختانه در این دولت ۸۵ پروژه با حدود ۵۲۰ کلاس درس و زیربنایی معادل ۵۸ هزار متر مربع ساخته شد که ۴۶ پروژه ی آن، شامل ۳۰۰ کلاس درس در همین یک سال اخیر تحویل داده شده است.
وی اضافه کرد: ۵۲ پروژه نیز با ۲۸۵ کلاس درس با متراژ بیش از ۳۹ هزار متر مربع در حال اجراست و این یکی از افتخارات دولت مردمی سیزدهم است که به دانش آموزان عزیز این مدارس خدماتی ارائه کرده است.
وزیر آموزش وپرورش با اعلان اینکه متناسب سازی فضاهای آموزشی نیز بطور جدی در دستور کار ما قرار گرفته و خوشبختانه در این مساله توفیقاتی حاصل شده است و۴۵۰ مدرسه متناسب سازی شدند و بقیه مدارس دانش آموزان عزیز با نیازهای ویژه ی متناسب سازی خواهد شد.
صحرایی اشاره کرد: در ادامه مسیر به عنوان سیاست های پیش رو بدنبال آن هستیم که تمام فضاهایی که جدیداً راه اندازی می شوند، متناسب سازی شان برای دانش آموزان پیش بینی شود و در این مساله برای ۱۳ تا ۱۵ هزار کلاس درس از برنامه های پیش روی ماست.
وی با تأکید بر این که پیگیر هستیم تا برای دانش آموزان عزیز اوتیسم، تأسیس مدرسه ی ویژه داشته باشیم، اشاره کرد: موضوع اجرای قانون پشتیبانی از افراد با نیازهای ویژه را نیز بیش از هر زمان دیگری دنبال خواهیم کرد و امروز به مناسبت روز جهانی معلولان فرصتی پیش آمده تا درباره ی ی اقدامات وزارت آموزش وپرورش برای خدمت رسانی به کودکان دارای نیازهای ویژه با هم به گفتگو بنشینیم.
وزیر آموزش وپرورش اذعان کرد: آموزش وپرورش استثنایی نمادی از عدالت تربیتی در نظام آموزش وپرورش است و آرمان ما این است که شرایطی فراهم نماییم که حتی یک دانش آموز از دانش آموزان کشور به خاطر نیازهای ویژه ای که دارد از تحصیل بازنماند و هم اکنون این آرمان تحقق یافتنی است.
صحرایی با اشاره به این که در دولت خدمتگزار مردمی سیزدهم تعدادی از اقدامات در عرصه ی کودکان استثنایی یا کم سابقه بودند و یا بی سابقه بوده است، اظهار داشت: شرایط جذب ۱۰۰۰ کار درمان و گفتار درمانگر در این دوره به وجود آمد و به لطف خدا آزمون استخدامی در این بخش هم درحال اجراست که امیدوار هستم تا بهمن ماه نتایج آن نیز اعلام گردد.
وی در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از کارهای بسیار مهمی که در این دوره انجام شده و جای تقدیر ویژه دارد؛ تبدیل مراکز آموزشی و توانبخشی به مراکز جامع سنجش آموزش و توانبخشی مداخله ای به هنگام رشد و تربیتی بوده است.
وزیر آموزش وپرورش یادآوری کرد: امروز ۷۵۰ مرکز جامع در سراسر کشور دایر شده است که خانواده ها می توانند گواه بر این باشند که تا چه میزان دسترسی ها بهتر و بیشتر شده است.
صحرایی با اعلان اینکه اقدام سوم و بسیار اثرگذار دیگر برنامه ی ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بود، اذعان کرد: هرسال چند ماه قبل از شروع سال تحصیلی این طرح اجرا می شد ولی در امسال، برنامه سنجش دانش آموزان در ۱۴۰۱ شروع و در وقت خود به انتها رسید و امروز خشنودیم که برنامه سنجش دانش آموزانی که مقرر است انشاالله مهر ۱۴۰۳ وارد مدرسه ها شوند از اکنون شروع شده است و این فرصت فوق العاده ای در اختیار ما قرار خواهد داد تا دانش آموزانی که نیازهایی دارند به کمک خانواده ها، نیازهایشان برطرف شود.
صحرایی اشاره کرد: یکی از اتفاقات دیگری که از برنامه سنجش ملی حاصل شد، تحت پوشش قرار گرفتن دانش آموزانی بود که دارای اختلال نقص توجه، بیش فعالی، اختلال زبان گفتار، دیرآموزی و سایر اختلالاتی هستند که قبل از شروع مدرسه بوسیله متخصصان در مرکز جامع خدمات دهی قابل رفع هستند.
وی در ادامه با اعلان اینکه نظام ارجاعی که به وجود آمده است خدمت بسیار شایسته است، اظهار داشت: دانش آموزان پیش دبستانی که چنین اختلالاتی داشتند در راه قرار گرفتند و بمحض تشخیص توسط کارشناسان برای نخستین بار با مداخله های مختصر و بطورکامل تخصصی، زمینه رفع آن اختلاف برقرار شد تا دانش آموز به مدارس عادی برود.
صحرایی با تقدیر از سازمان امور اداری و استخدامی اظهار داشت: ساختار و سازمان آموزش وپرورش کودکان استثنایی با هدف تخصص گرایی و ماموریت گرایی و تقویت بدنی کارشناسی بطور جدی متحول شد.
وی در ادامه اذعان کرد: یکی از سیاست های کلی وزارت آموزش وپرورش بحث کار و دانش و یا به تعبیری مهارتی تربیت کردن دانش آموزان است و در همین راستا امسال در شورای عالی آموزش وپرورش دو رشته ی کار و دانش جدید برای دانش آموزان مدارس استثنایی؛ رشته ی موسیقی برای دانش آموزان اوتیسم و رشته ی خدمات عمومی تصویب گردید که بسیار امیدآفرین بود.
توجه به تربیت بدنی در مدارس استثنایی
وزیر آموزش وپرورش اظهار داشت: از مهر ۱۴۰۲ برای نخستین بار رشته تربیت بدنی در مدارس استثنایی دانش آموز پذیرفت و وزارت ورزش از اکنون روی آنان تمرکز کرده تا در پارالمپیک و مسابقات پاراآسیایی از بین آنان قهرمانان ملی کشور را شناسایی کند.
صحرایی با اعلان اینکه در مهر ۱۴۰۲، ۹۰ رشته محل جدید در هنرستان های استثنایی تأسیس شد و این بسیار امیدآفرین است که در مدارس جایی برای کارودانش و مهارت آموزی کودکان استثنایی فراهم گشته است.
وزیر آموزش وپرورش اضافه کرد: اختصاص مربی پرورشی به مدارس استثنایی از اتفاقات خوب دیگر در این دولت می باشد.
وی با اعلان اینکه در سیاست کلی توجه ویژه ای به فضای ورزشی مدارس استثنایی شد، اظهار داشت: ۳۰ فضای ورزشی استاندارد برای دانش آموزان مدارس استثنایی افتتاح شد که در قالب طرح شهید سلیمانی بطور کلی ۴۵ فضای ورزشی به این مدارس داده شد.
صحرایی با اشاره به این که مسابقات ورزشی، فرهنگی و هنری در سطح ملی با حضور حدود ۳ هزار دانش آموز مدارس استثنایی در کنار مسابقات سایر مدارس برگزار گردید، اظهارکرد: تجهیز کتابخانه های کلاسی برای دانش آموزان استثنایی نیز انجام شده و از این حیث بسیار خداوند را شاکریم که توفیق چنین خدمتی را به دانش آموزان داشتیم.
وزیرآموزش و پرورش ضمن تقدیر از وزیر کشورگفت: بحث بخشنامه ی حمل و نقل دانش آموزان، در بودجه ۱۴۰۲ تکلیف و پیش بینی شدکه انشالله در بودجه سال ۱۴۰۳ نیز پیش بینی خواهد شد.

ادامه جذب آموزگار استثنایی
صحرایی اشاره کرد: در آزمون استخدامی ابتدایی به آموزگار استثنایی توجه و دو هزار و ۳۳۲ ظرفیت اختصاص داده شد که ۷۰۰ ظرفیت جذب شده اند و هزار نفر دیگر در تکمیل ظرفیت جذب خواهند شد.
وی ضمن تقدیر از حمایت های دولت مردمی و خیرین که برای متناسب سازی فضای آموزشی همراهی می کنند، اظهار داشت: همه ی ارکان دولت و مردم نسبت به این دانش آموزان حساسیت و اهتمام دارند، در جلسه ای که با حضور معاون اول رییس جمهور در مورد بچه های اوتیسمی برگزار گردید، دستورات مهمی صادر شد که خیلی زود در راه اجرا قرار گرفتند و همین طور باید اشاره نماییم که خیرین عزیز پذیرفتند که ۳۰۰ مدرسه را متناسب سازی کنند.
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به افتخارات آموزشی و پرورشی دانش آموزان با نیازهای ویژه، اظهار داشت: در کنکور سال جاری در رشته علوم انسانی یکی از دانش آموزان عزیز ما از مدرسه استثنایی استان مازندران توانست رتبه ی دو رقمی را کسب کند.
صحرایی اشاره کرد: سیاست ما تقویت بیش از پیش امکانات برای فراهم آوردن زمینه تحصیل و مهارت آموزی ساده تر و بهتر این دانش آموزان است و در همین راستا راه اندازی ۸۵ پروژه با ۵۲۰ کلاس درس بازی هدیه ی ناچیز دولت خدمتگزار سیزدهم به این دانش آموزان عزیز است و ۵۲ پروژه ی دیگر نیز در دستور کار داریم و متناسب سازی بطور جدی پیگیری می شود.
وی افزود: اهتمام ما بر این است که امکاناتی که مورد انتظار خانواده های این دانش آموزان عزیز است را خودمان ارائه بدهیم و یا اگر در ماموریت های سازمان های دیگر مثل سازمان بهزیستی بوسیله آنها پیگیری نماییم.
صحرایی اظهار داشت: امیدوار هستم در وزارت آموزش وپرورش و در مدرسه ای که سند تحول بنیادین ترسیم کرده است چنان ظرفیتی پیدا نماییم که تفاوت های فردی در درون مدرسه بطورکامل درک و پذیرفته شود و استعدادهای متنوع و فطری کشف و شناسایی و نیازها و علایق دانش آموزان در قالب مصالح و معیارهای نظام اسلامی همگی تامین و پاسخ داده شود.

1402/09/13
08:40:39
5.0 / 5
361
تگهای خبر: آموزش , اسب , استاندارد , المپیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
asbeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اسب من محفوظ است

اسب من

همه چیز درمورد اسب و اسب سواری و سوارکاری