سرمربی سابق تیم ملی:

تغییر سرمربی گره گشای تیراندازی نیست

تغییر سرمربی گره گشای تیراندازی نیست به گزارش اسب من، سرمربی اسبق تیم ملی تیراندازی اظهار داشت: از آنجاییکه فدراسیون دنبال موفقیت زودهنگام است هیچگاه دست به ساختارشکنی نمی زند، بنابراین تغییر کادر فنی هم تأثیر چندانی برای کسب موفقیت نخواهد داشت.



حسن ذوالفقاری، سرمربی اسبق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با خبرنگار مهر، در جواب این پرسش که آیا تغییر کادر فنی تیم ملی تفنگ را مثبت می دانید و این تغییرات چه تأثیری بر آینده تیم ملی خواهد داشت؟ اظهار داشت: بعد از پایان بازی های المپیک اصولا این تغییرات رخ می دهد چون قرارداد کادر فنی تمام می شود و دست فدراسیون برای ارزیابی عملکرد و بررسی همه گزینه ها برای تغییرات باز است. حسین باقری هم قبلاً تجربه حضور در کادر فنی تیم ملی بزرگسالان را در کارنامه خود دارد و به نظرم گزینه مناسبی در این شرایط بود که فدراسیون برگزید.

بدنه تیم ملی احتیاج به تحولات اساسی دارد

وی در جواب پرسش دیگری بر مبنای این که از دید شما بزرگ ترین چالش تیم ملی در شرایط فعلی چه مواردی است؟ اظهار داشت: عدم توانایی در تکرار مدال المپیک به نظرم یکی از چالش هایی است که تیراندازی ایران هنوز هم به آن گرفتار است. حقیقت اینست که ما با تغییر کادر فنی هم نمی توانیم به این چالش غلبه نماییم. فدراسیون باید به دنبال ایجاد تغییرات جدی تری باشد. این تغییرات هم صرفا نباید به کادر فنی محدود شود. بدنه تیم ملی ایران احتیاج به تحولات اساسی دارد که باید مورد توجه فدراسیون باشد تا بتواند به آن اهدافی که دارد برسد.

تا المپیک ۲۰۲۸ ما یک فرصت ۴ ساله داریم

این کارشناس تیراندازی با اعلان اینکه تا المپیک ۲۰۲۸ ما یک فرصت چهارساله مناسب داریم؛ اظهار داشت: کار اصولی اینست که ما در ۲ سال نخست ترکیب تیم را تغییر دهیم و اجازه دهیم افراد جدید و تازه نفس وارد اردوهای تیم ملی شوند و سپس در ۲ سال منتهی به بازی های المپیک روند آماده سازی جدی آنها را آغاز نماییم تا نتیجه کار منجر به یک موفقیت مناسب شود. اما متأسفانه ما هیچگاه شاهد عملی شدن این ایده در فدراسیون تیراندازی نبودیم و نیستیم.

رقبا فرصت نوسازی را از دست نمی دهند

وی اضافه کرد: در همین ۲ سال ابتدایی اغلب کشورها درگیر نوسازی تیم های خود هستند و ما با همین تیراندازان با تجربه خود راهی مسابقات می شویم و اکثراً نتایج خوبی را هم به دست می آوریم و گمان می نماییم در اوج هستیم. اما درست زمانیکه ۲ سال دوم فرا می رسد و ورزشکاران خویش را برای کسب سهمیه آماده می کنند، سایر تیم ها جوان و با انگیزه هستند و آن روند آماده سازی ۲ ساله ای که طی کردند به ثمر می نشیند و ملی پوشان ما آن توانایی لازم را ندارند و همواره یک رکوردهای ثابت را به ثبت می رسانند.

سرمربی خودش را به زحمت نمی اندازد

ذوالفقاری افزود: تغییر کادر فنی بنابراین است که تاثیر چندانی در برطرف شدن چالش های رشته تیراندازی ندارد. چون وقتی سرمربی جدید می آید نمی خواهد خودش را به زحمت بیاندازد و تیم را پاکسازی کند و از نفرات جدید بهره ببرد. او به سادگی از همین نیروهای قابل دسترس بهره می گیرد و یک مرتبه سنگین آموزش به ورزشکار کم تجربه را به این شیوه از روی دوش خود برمی دارد.

هند الگویی است که از آن غافل ماندیم

سرمربی اسبق تیم ملی تیراندازی افزود: فدراسیون هم به هر شکل تمایل دارد که به موفقیت های زودهنگام برسد به همین خاطر ما هیچگاه نمی توانیم به آن نتایجی که مطلوب خانواده تیراندازی است برسیم. جوان گرایی یک اقدام ریسک پذیر است و هر مدیر و فدراسیون کمتر تن به انجام آن می دهد. شما وضعیت تیراندازی در هند و چین را اگر بررسی کنید متوجه خواهید شد که این کشورها با همین روش به چه موفقیت هایی دست پیدا کردند. کشوری مانند هند تا همین ۱۵ سال پیش حرفی برای گفتن در این رشته نداشت ولی اکنون ملی پوشان همین کشور به سادگی ۲۲ مدال آسیا را به خود اختصاص می دهند. هند به مسابقات داخلی اهمیت زیاد می دهد و نوسازی تیم های خویش را در دستور کارش دارد که به این موفقیت ها دست پیدا کرده؛ کاری که ما با وجود آگاهی از آن به سادگی از کنارش عبور می نماییم.

سیستم فعلی فدراسیون به نتیجه نمی رسد

او با اعلان اینکه سیستمی که هم اکنون در فدراسیون ایران اجرا می شود به نتیجه نخواهد رسید؛ اظهار داشت: سیستم فعلی در دنیای امروز پاسخگو نیست و با این شرایط فرقی ندارد چه کسی سرمربی تیم ملی است. ما باید دست به ساختارشکنی بزنیم و تیم های ملی مان را چه در تفنگ و چه در تپانچه از بنیان تغییر دهیم. ما ورزشکاری در تیم ملی داریم که ۴ سال قبل کوشیده و در المپیک به یک موفقیت بزرگ رسیده و باردیگر به او فرصت ۴ ساله دیگر دادیم که این دفعه به هر علتی نتوانسته حتی سهمیه لازم را به دست بیاورد و ما باردیگر می خواهیم به این ورزشکار یک فرصت ۴ ساله دیگر بدهیم. در همین مدت ۱۲ سال به سادگی ما روی مابقی پتانسیل ها خط قرمز می کشیم و فرصت آموزش را از آنها دریغ می نماییم. ما در این چند سال فقط دور خودمان دور زدیم و از رقبا عقب ماندیم.

تغییرات تیم ملی باید نرم باشد
ذوالفقاری در واکنش به تصمیم فدراسیون برای جذب مربی خارجی هم اظهار داشت: ما در ایران نیروهای خیلی خوبی داریم که اغلب آنها هم تربیت شده توسط مربی های داخلی هستند. اعتقاد من اینست ما باید برای تیم ملی ترکیبی از مربیان جوان و با تجربه را داشته باشیم که اینها بیایند و تغییرات لازم در بدنه تیم ملی را به شکل نرم جلو ببرند. تیراندازان ایران از نظر تکنیک و تاکتیک چیزی کم از رقبا ندارد که نتوان برای آنها کاری کرد. تیم ملی تپانچه ما در همه ادوار گذشته مربی خارجی داشته اما واقعاً خروجی استفاده از این مربی ها چه چیزی بوده است؟ آیا آنها اصلاً موفق شدند یک مربی خوب را به تیراندازی ایران معرفی کنند؟ اساسا خیر.
تعریف فدراسیون از موفقیت شفاف نیست
سرمربی اسبق تیم ملی تیراندازی اشاره کرد: ما باید تعریف شفافی از موفقیت داشته باشیم. باید دید فدراسیون موفقیت را صرفا در این می بیند که فقط در مسابقات مدال کسب کند یا این که گسترش زیرساخت ها و پشتوانه سازی را هم جز موفقیت یک فدراسیون قصد دارد. از دید من موفقیت یعنی این که که ما در انتخاب افراد جهت حضور در تیم ملی دست مان پر باشد که متأسفانه نیست و همیشه به چند تیرانداز متکی هستیم. مربی خارجی هم که بیاید چون پشتوانه سازی خوبی نداریم باز به همین ورزشکاران مطرح روی خواهد آورد و در انتها هم یک هزینه سنگین را بعنوان دستمزد روی دست فدراسیون خواهد گذاشت.
فرصت های طلایی نباید از دست برود
این کارشناس تیراندازی در انتها اظهار داشت: من فکر می کنم با این روند این چالش پابرجا خواهد ماند چون زمان زیادی هم به پایان ریاست آقای قربانی باقی نمانده و احتمالا به سبب شرایط سنی که او دارد بعید است که باز شاهد حضور این سیستم در فدراسیون باشیم. تغییراتی هم اگر رخ دهد معلوم نیست مقرر است با چه سیاستی کار را جلو ببرد. این فرصت ۲ ساله می تواند روزهای طلایی برای تیراندازی ایران باشد که اگر به آن توجه جدی داشته باشیم واقعاً شاهد اتفاق های خوبی خواهیم بود.

1403/07/30
09:13:30
5.0 / 5
21
تگهای خبر: آموزش , اردو , اسب , المپیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
asbeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اسب من محفوظ است

اسب من

همه چیز درمورد اسب و اسب سواری و سوارکاری