اقدام قانونی یا تصمیمات سلیقه ای؛

اختیارات سرپرست درد کهنه فدراسیون ها

اختیارات سرپرست درد کهنه فدراسیون ها اسب من: تصمیمات متناقض و روند غیرشفاف در تحولات مدیریتی اخیر برخی فدراسیون ها می طلبد وزارت ورزش ساز و کار خودرا خصوصاً در مورد سرپرست ها و اختیارات شان بصورت شفاف و قانونی مشخص نماید.



به گزارش اسب من به نقل از مهر، انتخابات فدراسیون ها همیشه و در دوره تمام وزرا همیشه چالش جدی برای وزارت ورزش بوده که خصوصاً با ورود «سرپرست» ها ابعاد گسترده تری هم گرفته است؛ افرادی که شرط به کارگیری آنها در اساسنامه فدراسیون های ورزشی مشخص شده اما در فدراسیون های مختلف نه توجه کافی به این مهم شده و نه باید و نبایدهای اختیاراتی که سرپرستان «می توانند» یا «نمی توانند» داشته باشند.

موارد انتصاب سرپرست برای فدراسیون ها طبق اساسنامه فدراسیون ها (تبصره ۱)
استارت باردیگر انتخابات با اقدام مثبت اما مبهم
طبق اساسنامه فدراسیون های ورزشی (ماده ۱۳ - تبصره یک) «عزل»، «استعفا»، «غیبت بالاتر از سه ماه» یا «منع ادامه فعالیت با رای مراجع ذی صلاح» ۴ موردی است که رییس مجمع به استناد آنها می تواند برای فدراسیون تعیین سرپرست کند، این در صورتی است تصمیمات اخیر برای تعیین سرپرست فدراسیون ها - به جز کاراته که انتخاباتش با رای مراجع ذی صلاح ابطال شد- مغایر با این موارد بوده است. با اینحال وزارت ورزش بنا به دلایلی که شفاف سازی لازم و کافی در مورد آنها صورت نگرفت، تصمیم به توقف روند انتخاباتی این فدراسیون ها و تعیین سرپرست برای آنها گرفت.
اینگونه وزارت ورزش برگزاری انتخابات ریاست چند فدراسیون را «از نو» در دستور قرار داد و در عین حال در اقدامی مثبت فاصله زمانی کوتاه برای برگزاری انتخابات و کاهش دوره سرپرستی به کمتر از ۶ ماه را در برنامه قرار داد. این موضوعی بود که خبرگزاری مهر هم در گزارشی با عنوان «اقدام مثبت وزارت ورزش برای انتخابات فدراسیون ها و تدبیر برای مجمع سالم» به آن پرداخت.

سرپرست فدراسیون کاراته ۶ ماه پس از انتصابش مبادرت به تغییر دبیر فدراسیون و مجمع کرد
انتصاب های شائبه برانگیز سرپرستان
با این حال پیموده شدن «روند قانونی و خصوصاً سالم» نگرانی و تشویشی است که بازهم در مورد انتخابات فدراسیون ها به چشم می آید خصوصاً با تصمیمات متناقض و روندهای غیرشفافی که در تحولات مدیریتی اخیر در بعضی فدراسیون ها به چشم آمده است همچون کاراته؛
مزدا صوفی که ۶ آبان سال قبل به عنوان سرپرست فدراسیون کاراته منصوب گردید، درست بعد از ۶ ماه مبادرت به انتصاب دبیر جدید برای فدراسیون و مجمع آن کرد این در حالیست که از ۳۰ فروردین نام نویسی از کاندیداهای ریاست کاراته شروع شد و این روند بازهم در جریان است. همین مسئله شائبه های مربوط به ورود مزدا صوفی به انتخابات و نام نویسی برای ریاست را بیشتر می کند به ویژه که در خبری که برای معرفی صوفی به عنوان سرپرست فدراسیون کاراته روی خروجی کانال وزارت ورزش قرار گرفت برخلاف دیگر اخبار مربوط به انتصاب سرپرستان، هیچ اشاره ای به عدم ورود به پروسه انتخابات نشده بود.
اما موضوع تنها مربوط به سرپرست فدراسیون کاراته نمی شود گو اینکه خبرنگار مهر کسب اطلاع کرده که کوروش صبوریان سرپرست فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی نیز تصمیمات مشابه مزدا صوفی را در دستور کار قرار داده و دبیر فدراسیون که دبیر مجمع هست را برکنار و فرد مد نظرش را انتخاب نموده است.

وزیر ورزش در احکام صادره برای سرپرستان همیشه بر عدم حضور در پروسه انتخاباتی به عنوان داوطلب تأکید داشته است سواستفاده سرپرستان از اختیارات شان
تغییرات گسترده که سرپرستان در ساختار فدراسیون شان ایجاد می کنند، شاید منع قانونی نداشته باشد اما بطور قطع اخلاقی و جوانمردانه نیست چونکه مغایر با قانون «حکمرانی خوب» و مطلوب است و به این علت موجب تقویت شائبه مهندسی انتخابات می شود.
به هر حال سرپرستان مامور به «رعایت اصل بی طرفی و عدالت محوری» در انتخابات هستند و معین نیست چرا باید در دوره ای که با اهمیت ترین ماموریت شان برای آن رسیدگی به امور جاری فدراسیون و مهیا کردن شرایط انتخابات است، دست به ساختار فدراسیون بزنند در صورتیکه مقرر است به زودی رییس جدیدی برای آن تعیین شود با دیدگاه و تصمیمات شخصی برای تعیین ساختار فدراسیونش.
چارچوب اختیارات سرپرستان مشخص شود
مشکل اصلی دراین خصوص اینجاست که هیچ قانونی در مورد سرپرستان و اختیارات شان تدوین نشده است. تنها جائیکه بصورت صریح به سرپرستان اشاره شده همان ماده ۱۳ - تبصره اول اساسنامه فدراسیون های ورزشی است که مشخص کرده در چه شرایطی سرپرست برای فدراسیون ها تعیین خواهد شد که البته عنایت کافی به آن هم نیست. در همین بند اشاره تلویحی به حضور ۶ ماه سرپرستان شده در صورتیکه همین مدت زمان به کارگیری سرپرستان هم در بسیاری موارد مشکل ساز بوده است.

در خبر مربوط به انتصاب مزدا صوفی اشاره ای به عدم حضور در پروسه انتخاباتی به عنوان داوطلب نشده است
لزوم تعیین قانونی سازوکار وزارت ورزش در مورد سرپرستان
اینکه «سرپرستان می توانند در انتخابات حضور داشته باشند یا نه؟»، «این اختیار را دارند که طی دوره تصدی فدراسیون دست به جابه جایی بزنند یا نه؟» و «دوره قانونی آنها چقدر است؟»، ابهاماتی است که همیشه در مورد سرپرستان وجود داشته و دارد درحالیکه وزارت ورزش به دلیلهای مختلف و با صلاحدید وزیر ورزش کماکان بر به کارگیری آنها پافشار است.
البته وزیر ورزش در احکامی که تا به امروز برای سرپرستان صادر کرده است بر «عدم حضور در پروسه انتخابات به عنوان داوطلب» تأکید داشته است با اینحال با بیان معاون وی، سرپرستان در صورت استعفا قبل از شروع دوره ۱۰ روزه نام نویسی کاندیداها می توانند وارد انتخابات شوند. همین تناقض میان دستور وزیر و صحبت های معاونش، عدالت و شفافیت پیرامون انتخابات را بحث برانگیز کرده و به ابهامات پیرامون آنها دامن می زند.
چه خوب است حالا که وزارت ورزش برای تشکیل مجامع انتخاباتی فدراسیون ها در فاصله زمانی کوتاه «اراده» کرده است، در مورد سرپرستان و «اختیارات» و «مدت زمان مسئولیت» و «رویکرد انتخاباتی» آنها هم یکبار برای همیشه موضع خودرا مشخص نماید و با تصمیم قاطع و مشخص کردن ساز و کارش در این مورد، نوک پیکان بسیاری اتهامات را از خود دور کند.


منبع:

1404/02/09
11:29:15
5.0 / 5
17
تگهای خبر: فدراسیون , مدیریت , ورزش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
جدیدترین ها

asbeman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت اسب من محفوظ است

اسب من

همه چیز درمورد اسب و اسب سواری و سوارکاری
سایت اسب من، قلب تپنده دنیای اسب و سوارکاری